Back to basic! Dacht ik..... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu Back to basic! Dacht ik..... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu

Back to basic! Dacht ik.....

Blijf op de hoogte en volg Lotte

30 November 2014 | Malawi, Blantyre

Tsja, de titel zegt het al, ik dacht vandaag echt helemaal back to basic en verder te moeten, maar niets is minder waar! Vandaag was de dag dat ik met Gertrude, een van de caregivers, mee naar huis zou gaan. 7 uur vanochtend gingen we op weg. Eerst lopen, toen een bus (een oude minivan). Dat was al een avontuur op zich! Halverwege de rit een lekker voorband, dus hup, naar een andere! Daar zaten we met 15 (!) mensen in.. PFFFF! Eenmaan in Nrande aangekomen zijn we eerst naar de kerk gegaan, vrouwen en mannen moesten apart zitten. Daarnaar door heel wat smalle steegjes, rotsen en afval naar het huis. En dat was gewoon prima! Groot! Cement! Elektriciteit! TV! DVD-speler!. Dus ik had verwacht het dorp in te gaan en langs mensen te gaan, maar daar houdt zij niet zo van. Liever binnen zitten en tv kijken. Oke... klinkt zoals thuis! Was het ook, Frozen kijken en iedereen zat op hun telefoon te kijken. Gelukkig kon ik af en toe spelen met de kleinkinderen! Begrijp me niet verkeerd, het was super om meegemaakt te hebben, maar ik had me er wel iets anders van voorgesteld, haha!

Verder heb ik een goede tweede week gehad, met hier en daar wat ups en downs, maar die horen erbij. Ik ben nu echt alleen in het huisje, sinds woensdag. Even een kleine update per dag.

Maandag:
Crispin ging vandaag terug naar huis, naar zijn oom en tante. Iedereen moest even een traantje wegpinken, want hij is al eens eerder naar huis gegaan (naar een andere kant van de familie). Maar daar werd hij na een tijd teruggehaald, aangezien hij meer dood dan levend was. Dus het duimen dat het nu goed gaat. Open Arms heeft hier niets over te zeggen, jeugdzorg wel. Het huis zag er goed uit hoorde ik en er was er grondig onderzoek gedaan naar zijn oom en tante!

Dinsdag:
PAY-DAY! Wauw, wat een happening! Alle (ongeveer 40) medewerkers van Open Arms Blantyre op het terras op de grond. Terwijl er gewacht wordt op de directie wordt er gezongen door de vrouwen. Resultaat: Kippenvel! Super. 's Avonds zijn Claire en ik gaan eten met de night-shift. De dag ervoor werd ons opgedragen kip te halen en wauw, wat waren de vrouwen blij met de kip! Het is vaak te duur voor hen, dus het was een ware traktatie! Voor ons ook, het was de laatste avond van Claire, dus het was een soort afscheidseten.

Woensdag:
Claire naar het vliegveld gebracht. Daarna even terug naar de kinderen. En toen was het 17:00, ik was alleen. SLIK! Gelukkig kon ik even naar de telefoon grijpen en werd ik uitgenodigd om te eten bij Jasmine. Gelukkig maar!

Donderdag:
Vandaag mee geweest naar de fysiotherapie van Toko. Was heel goed om te zien!

Vrijdag:
Een normale dag..

Zaterdag:
7:45 werd ik opgehaald door de driver van Open Arms. Ik ging met de meiden van de foster houses mee naar basketbal! Ze hebben en eigen coach, lachen joh! Daarna met alle meiden naar één van de huizen geweest. Daar zijn we begonnen met de kerstversieringen. Dat was gek zeg, 35 graden en dan kerstversieringen maken. Maar het was top! Ze zijn heel erg gedreven en geconcentreerd. We hebben een hele lange slinger gemaakt, waar ze weer van alles aan vast gemaakt hebben. Ook hebben we al hun kerstboom versierd. Het was top! Alle jongens van het huis hebben ook geholpen. Ik heb genoten!

Morgen voor het eerst met Enipher (de lerares van Open Arms) mee naar de foster houses, om daar 's middags les te geven.
Tot snel!

Liefs Lotte

  • 30 November 2014 - 16:27

    Carla Beemsterboer:

    Heel bijzonder om je verhaal weer te lezen! Fijn dat je geniet van alle nieuwe dingen om je heen!
    Liefs, Carla

  • 30 November 2014 - 19:39

    Nadine:

    Aaah haha dat is ff een omschakeling als je het echte 'back to basic' verwacht! Maar alsnog een hele beleving zo te lezen :)
    Komen er binnenkort weer andere mensen in het huis wonen? Of is het nog even allenig? Fijn dat je dan wel iemand kan bellen toch! En anders gaan we skypen!
    Het is hier echt koud trouwens, 5 graden geloof ik. Vandaag ook echt een donkere grauwe dag, dus ik heb alleen maar in m'n pyjama binnen gezeten en huiswerk gemaakt en andere klusjes gedaan die gedaan moesten worden...booooring :p
    Hoop gauw weer van je te horen en hoop dat je het wel echt naar je zin hebt!! Zo te lezen maak je wel van alles mee, dus dat is mooi.
    Liefs!!

  • 30 November 2014 - 20:21

    Staphanie:

    Ha die Lotte,
    Wat een belevenissen allemaal zeg!
    Ik vind het altijd leuk om weer van je te horen.
    Door de manier waarop je schrijft kan ik me alles goed verbeelden
    en voel ik je enthousiasme! Ik hoor je praten! Haha
    Zat ik maar in die heerlijke warmte...
    Geniet er lekker van!
    Tot snel
    Liefs, Staph

  • 01 December 2014 - 11:23

    Very Koopmans:

    hai Lotte,ik vind om ontzettend leuk om van hier af een beetje met je mee te leven.
    Hoop dat je niet zo lang alleen blijft.geniet van deze unieke ervaring.
    Groetjes Very

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 8158

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 26 Mei 2015

Afrika!

Landen bezocht: