ECHT in Afrika - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu ECHT in Afrika - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu

ECHT in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Lotte

21 November 2014 | Malawi, Blantyre

Hai!

Ben ik weer. Ik heb het gevoel alsof ik hier al tijden ben, maar dit is pas dag 5 (en een half)! Het gaat steeds beter en ik raak steeds meer gewend aan alles hier. Waar ik niet echt aan kan wennen zijn de pauzes. Tea-time, 10:00-12:45, nap-time, 12:30-14:30.. PFFF! Goed, dat is niet erg interessant natuurlijk.

Wat heb ik allemaal gedaan. Ik ben afgelopen woensdag met de kinderen van het Harrogate House (leeftijd van 2-5) naar een school geweest. Iedere woensdag gaan ze naar die school, waar de leerkracht activiteiten gepland heeft en de kinderen van de klas met hen spelen. Een soort maatjes-systeem. Erg leuk! Een van de kinderen, Togo, heeft Cerebrale Parese en iedereen is zo goed voor haar. Ze is een super vrolijk meisje wat erg hard haar best doet!

Verder ben ik uitgenodigd door een van de vrouwen, Gertrude, om volgende week zondag met haar mee naar huis te gaan. Onwijs tof! Kijk er erg naar uit! En Agnes (een van de drie hier) leert me steeds meer Chichewa. Ik kan nu vloeiend groeten, de rest is nog moeilijk.
Gister zijn we naar Nanchuli geweest, Greame, Claire en ik. Greame kent daar iemand, George, die een youthproject leidt. Wat een werk verzet die man! Hij is momenteel bezig om een kliniek te bouwen en op te zetten die in januari zal openen en een gebouw waar ze een soort buurthuis van gaan maken. De mensen kunnen dan leren hoe ze een computer moeten gebruiken. Daarnaast liet hij ons het irrigatieproject zien. Hij zei dat het 600 m lopen was, mooi niet, eerder 3-4 km! In de zon, dus eindelijk een beetje kleur gekregen! Hij liet ons de diepe geulen zien op het land en waar het water stroomt, daar zetten ze zo nu en dan zakken zand neer, zodat het water hoger komt te staan en in de diepe geulen terecht komt, zodat de oogst kan groeien. Super om te zien!

Dit alles was in het dorpje en het eerste wat in mij op kwam was: nu ben ik ECHT in Afrika. Het water deed het 1,5 dag niet in en rondom Blantyre. Dus er waren heel veel kinderen en vrouwen op straat met lege emmers en teilen. Het moet regenen, dan zijn er geen problemen meer! Agnes, van Open Arms, moest vannacht om 01:30 opstaan om ergens water vandaan te halen, want in haar regio is nog steeds geen water. Onvoorstelbaar!

Ik ben vast vanalles vergeten, maar nu weet ik even niets meer haha! Ik zal ook wat foto’s erop zetten!
Tionana! (See you!)

  • 21 November 2014 - 17:39

    Soumaya:

    Hey!!

    Heel erg leuk om je avonturen tot nu toe te lezen!! :) hoop dat je het naar je zin blijft hebben! Grote kans dat je hierna wel 'besmet' bent en er nog vele reizen volgen ;) veel plezier en succes!

    Groetjes :)

  • 21 November 2014 - 17:45

    Carla Beemsterboer-Vos:

    Wauw, geweldig leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!

    Veel plezier daar in het verre Afrika!

    Liefs,

    Carla.

  • 21 November 2014 - 19:13

    Make:

    Heel fijn om te horen/lezen, wat een ervaringen!
    Geniet! Xxx, M.

  • 23 November 2014 - 09:59

    Nadine:

    Wat een avonturen nu al Lot! Superleuk dat je bij iemand thuis bent uitgenodigd. Bijzondere ervaringen allemaal. Misschien zijn die enorm lange pauzes nog niet zo gek: kun je alles goed op je in laten werken, foto's maken, dagboek schrijven, ons schrijven ;-) Enjoy enjoy enjoy! Liefs

  • 23 November 2014 - 10:42

    Ome Erik:

    Hoi Lotje,

    Een hele verrijking. Vergeet niet te genieten.

    groet Erik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 8153

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 26 Mei 2015

Afrika!

Landen bezocht: