They just don't have a 'glue'.... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu They just don't have a 'glue'.... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu

They just don't have a 'glue'....

Blijf op de hoogte en volg Lotte

10 December 2014 | Malawi, Blantyre

Haha, ja ik heb expres de titel verkeerd geschreven! En wel vanwege dit verhaal. Afgelopen zondag ben ik weer gaan knutselen met de kinderen, ditmaal Rosemary’s house. Het was super leuk! Veel gedaan, druk en alles. Jasmine kwam mij rond kwart voor 5 ophalen en toen wees ze naar de muur. Je moet even bedenken dat ik potjes verf mee had genomen om kerstbomen te kunnen verven. En ook heb ik ze geleerd hoe je van vouwblaadjes een soort vloerkleedjes kunt maken. Goed.. Jasmine wees dus naar de muur. Wat blijkt.. Een van de jongens had met bruine, groene en witte verf zijn ‘vloerkleedjes’ opgehangen op de muur. Hij dacht dat het lijm was... Pfffff Gelukkig kregen we het meeste weer van de muur af. Voelde me wel een beetje stom, maar goed je kunt niet alles zien natuurlijk!

Verder een lekkere week gehad. Maandag en dinsdag waren ‘gewone’ dagen en woensdag heb met de kinderen van Harrogate House ik kerstbomen (van papier) versierd met potloden en glitterlijm. Super tof! ’s Avonds had de dochter van Jasmine een kerstconcert op haar school, heel leuk om te zien! Het was ook echt heel goed, tot kippenvel aan toe!

Donderdag waren de moeders van de foster houses erg druk met de voorbereidingen van het kerstconcert van de kinderen diezelfde avond. Neville vroeg mij daarom om Edina te begeleiden bij haar fysiotherapie. NATUURLIJK! Ik moest wel direct mijn mooie kleren meenemen, want ik zou daarna direct door gaan naar het concert van de kinderen. De fysiotherapie ging erg goed, trots!
Daarna dus het kerstconcert. Wat een grap! Blijkbaar hoor je in Malawi de muziek en het geluid uit de boxen extreem hard te laten komen, zodat je geen conversatie kunt voeren. Maar goed, dat terzijde.. Het concert werd aan elkaar gepraat door een van de leerkrachten van de school. De kinderen werden per klas naar buiten gehaald, zodat uiteindelijk de hele school buiten het kerkje stond. Daar kregen ze een brandende kaars in hun handen en onder begeleiding van kerstmuziek liepen ze allemaal over een rode lopen van achter de kerk naar voren. Uiteindelijk veel leerlingen op het podium, met een brandende kaars. Een prachtig gezicht! Maar gevaarlijk! Een van de kinderen had het haar van een ander in brand gestoken.. oeps! Verder was het fantastisch! Er werden gedichten voorgedragen, liedjes gezongen, dansjes gedaan en toneelstukjes opgevoerd. Geweldig!

Vrijdag weer een gewone dag en zaterdag was een bijzondere dag. Onderweg naar het voetbal van de jongens van de houses vroeg Jasmine of ik zin had om mee te gaan naar een bruiloft in de middag. De bruiloft van de dochter van de manager van Open Arms Mangochi. Euh.. ja duh! Natuurlijk ga ik mee! Het voetbal was geweldig om te zien! Een grote groep jongens verdeeld in leeftijdsgroepen en wedstrijden aan het spelen. Ik was onder de indruk van het talent van sommige jongens!
Daarna dus de bruiloft. Een echt Malawische bruiloft. Wat een happening! Geweldig! Vulgair (hier kom ik later op terug)! Het trouwen voor de kerk was in de ochtend al geweest, dus dit was alleen de ceremonie. Als eerste kwam er een echtpaar, die als voorbeeld gelden van een gelukkig echtpaar, dansen van achter het gebouw naar voren. Toen 5 bruidsmeisjes met hun 5 bruidsjonkers. Ook dansend! En toen kwam het bruidspaar. Wauw! Ook dansend, wat een geweldig idee! Daarna kwam het vulgaire gedeelte. Het is gebruikelijk in Malawi om een bruidspaar geld toe te strooien. Ja echt... geld! Iedereen heeft heel veel briefjes van 20, 50 of 100 kwacha (2,5, 5 of 10 cent ongeveer). Eerst kwam de bruidegom staan en mocht de familie van de bruid hem welkom heten in de familie: ze gaan om hem heen staan, dansend en geld strooiend. Daarna zijn eigen familie. Daarna hetzelfde riedeltje voor de bruid. Daarna voor hen samen. Daarna speciaal Open Arms, daarna vrienden etc etc etc. Ik vind de manier van een cadeau geven echt geweldig. Vaak wordt er een cadeau in een groepje gegeven. Dit wordt aangekondigd en het groepje komt dan al dansend naar het bruidspaar toe en overhandigd het cadeau. Top! Veel persoonlijker op die manier! Verder typisch voor een bruiloft in Malawi: geen hapjes of drankjes, die moet je zelf maar regelen. Kun je het je voorstellen in die hitte...? Wij hebben dus maar zelf drankjes gekocht in een tentje naast de deur. Het was geweldig om meegemaakt te mogen hebben!

Verder ben ik maandag met Enipher mee geweest met het lesgeven aan de oudere kinderen. Erg leuk! En gister zijn we met de kinderen van twee huizen naar PEP geweest (soort Zeeman). Daar mochten ze voor 20.000 kwacha (ongeveer 35 euro) kleding uitzoeken! Geweldig! Vandaag waren twee andere huizen aan de beurt en morgen nog een van de foster houses en de kinderen van Harrogate House.

Oh, het is gister EINDELIJK gaan regenen! En hard ook! In Nederland was het zeker code rood geweest! Wat een onweer, het leek wel of de bliksem maar bleef komen, de hele lucht werd verlicht! Je zag vandaag ook overal mensen werken op het land. Dit moet maar even een paar dagen zo blijven! Als laatste is gister de nieuwe vrijwilliger aangekomen: Tim, 40 jaar oud. Erg aardig en vanochtend had hij ontbijt gemaakt voor me. Hij mag dus blijven haha!!

Tot snel! Liefs Lotte

Ps. Er staan wat foto’s onder!

  • 10 December 2014 - 15:08

    Huug:

    Weer een heerlijk verhaal! Een paar dingen vielen mij op 1. ik wist niet dat jij verstand had van voetbal ;-) (nieuwe scout in malawi) 2. haren in de brand door kaarsen, kan ook in Nederland gebeuren weet ik uit ervaring..... 3. Tim maakt een ontbijtje voor je...... nu wordt ik toch jaloers, je blijft mijn buitenvrouw he ;-P

    Geniet nog maar lekker en we kijken weer uit naar je volgende blog met belevingen!

    xx Huug

  • 10 December 2014 - 20:54

    Elisa:

    Wat een leuk verhaal weer! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Lekker blijven genieten! Kus!

  • 11 December 2014 - 07:42

    Simone:

    He Lotte! Wat maak je leuke dingen mee en wat schrijf je vermakelijk!
    Veel plezier met kerst en maak maar veel regendansjes;)!

    Liefs!

  • 15 December 2014 - 21:33

    Nadine:

    Hahahaha Huug is dat bij jou gebeurd? Ik heb dat ook meegemaakt, toen ik nog een hele mooie krullende pony op m'n voorhoofd had zitten. Die ging dus ook de fik in :p

    Jeeetje Lot wat ontzettend tof dat je een bruiloft hebt meegemaakt!! Dat is echt een bijzondere ervaring lijkt me.
    En wat een leuke andere dingen allemaal. Lees net ook de trip met de pick-up, klinkt ook super! Ben blij dat je zo aan het genieten bent, je ziet er helemaal gelukkig uit op de foto.
    Enne, ideaal zo'n vent in huis! Gezellig ook wel om er weer iemand bij te hebben denk ik?

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 8164

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 26 Mei 2015

Afrika!

Landen bezocht: