Gin-rummy, mijn favoriete kaartspel... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu Gin-rummy, mijn favoriete kaartspel... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu

Gin-rummy, mijn favoriete kaartspel...

Blijf op de hoogte en volg Lotte

21 December 2014 | Malawi, Blantyre

Dit keer een chronologisch weekverslag, naja… anderhalfweekverslag.

Donderdag 11-12: rustig dagje, vol onzekerheid. Ik zou eigenlijk de hele week met Enipher gaan lesgeven, maar ze had grote problemen met het aanvragen voor haar Visa voor Engeland (klinkt bekend nietwaar...., de frustraties kwamen flink naar boven kan ik je vertellen!). Dus iedere dag afwachten wat de dag mij zou brengen. Ik bracht dus maar tijd door met de baby’s en kinderen bij Harrogates (wat de vrouwen echter erg leuk vonden, want ze zeggen alsmaar: we missed you this morning!).

Vrijdag 12-12: zelfde dagje als gisteren

Zaterdag 13-12: netball met de meiden! Lekker weer en het was erg gezellig! Na netball geknutseld met de kinderen van Richmond, Tim hielp mij. Ze hebben weer flink mooie dingen gemaakt! Na het knutselen zijn we naar Blantyre Sport Club gefietst en hebben daar gebruikt gemaakt van het zwembad. Tim is namelijk aan het trainen voor een triatlon (oftewel, IEDERE dag iets aan sport doen en extreem op zn voeding letten..., kun je je voorstellen hoe ik me voel.... haha). Ik heb gewoon rustig baantjes getrokken. Daarna vroeg naar bed, want de dag erna: Mount Mulanje.

Zondag 14-12: velen van jullie hebben dit verhaal al gehoord of gelezen, maar er zijn ook genoeg die dit nog niet hebben gedaan. Wauw! Wat een dag! Vandaag zijn Tim en ik naar Mount Mulanje geweest. We werden gedropt bij een markt in Limbe, waar we op een ‘juiste’ minibus gezet zouden worden (er zijn twee routes, een lange en een korte en wij hadden uiteraard de lange, waar we na een uur achterkwamen..) Na twee uur waren we vlak bij de berg. Daar moesten we een lift zien te vinden naar Likhabuhla, de plek vanwaar je de berg kon beklimmen. Het was een zanderige weg en we konderen meereizen in de laadbak van een pick-up (ja echt!), samen met 10 andere mensen, waaronder een paar kinderen waar wij natuurlijk gek mee gingen doen. Geweldig! Daar aangekomen kwamen 10 jongens op ons af die allemaal onze gids wilden zijn. Na flink afdingen namen we Samuel als gids. Toen begon onze wandeling van een uur: Zwaar! Heet! Zweten! Maar de moeite waard, het uitzicht was prachtig! We kwamen uit bij een waterval waar je ook kon zwemmen. Daar een tijdje genoten van het uitzicht (en ons geïrriteerd aan een groep rijke Indiërs die dronken en erg luidruchtig waren) en toen weer terug. In de tijd dat we aan het wachten waren op een voertuig (of een busje, of een pick-up, of gewoon een auto) zijn we belaagd door een grote groep kinderen, waar we mee zijn gaan voetballen (met een bal van plastic zakjes). Geweldig! Uiteindelijk een lift gekregen van een personenauto, helemaal prima. De busrit terug was echter minder prettig. Ruim anderhalf uur met m’n knieën tegen de bank voor me klem gezeten en we zaten op een gegeven moment met 25 mensen in de bus en ik had een kind op schoot genomen. Ik was blij toen we uit het busje waren! Maar het was een topdag! (sorry, heb zo’n beetje CTRL-C CTRL-V gedaan van Facebook.. ;-) )

Maandag 15-12: vanaf vandaag echt iedere dag, afgezien van woensdag, tijd voor het lesgeven in de ochtend. Enipher heeft vakantie, maar Benson, de andere leerkracht van Open Arms, had hulp nodig. Dus ik heb geholpen met Engels en rekenen. Was erg leuk! Na het lesgeven geholpen met het schilderen van Richmond House en ondertussen wachten op Jasmine, zij zou mij ophalen. Ze had de twee nieuwe vrijwilligers van het vliegveld opgehaald: Vincent en Quinn. Ik wist direct dat Vince degene was die Nederlandse ouders heeft, want hij kon mijn naam direct ‘normaal’ uitspreken. Zij gaan een documentaire maken over Open Arms en Malawi, ik ben erg benieuwd, misschien kom ik ook wel op de film haha! Ik deel dus vanaf vandaag mijn kamer met Tim.

Dinsdag 16-12: lesgeven bij Annie’s House, erg leuk en voelde ook nuttiger. Ik kon hier echt mijn kennis van lesgeven gebruiken. En uiteraard, na een lunch van nsima met kip (jammie!), geknutseld.

Woensdag 17-12: niet echt mijn dag geloof ik... ik ben vandaag met Tim naar Richmond House gefietst. Wat een rit... Zo’n beetje de hele weg up-hill in de hitte. Ik zweette dus van mn linkeroorlel tot mn rechter kleine teen toen ik bij Richmond aankwam. Ik had expres mijn baggy flodderbroek aangetrokken, omdat het niet geaccepteerd wordt als ik zou fietsen in een korte broek. Maar zo’n broek kan niet tegen zwetende benen en bleef dus op de verkeerde plek hangen toen ik wilde gaan zitten. Resultaat: broek gescheurd... Snel gemaakt met naald en draad, hup naar netball. En net toen ik wilde scoren: krrrrrrrr. Weer stuk!! Terug bij Richmond heeft Grace, moeder van het huis, mn broek gemaakt met de machine. Zag er een stuk beter uit dan wat ik had gedaan. Maar het mocht niet baten, want eenmaal weer terug bij het vrijwilligershuis was mn broek toch echt weer stuk. Naja, niets aan te doen!

Donderdag 18-12: eerst lesgegeven bij Richmond House, waar ik met Aubrey gerekend heb met behulp van bonen. Dit was erg nuttig voor hem, aangezien hij absoluut niet kon automatiseren. Na het lesgeven geknutseld bij Sekwe’s house. Fantastisch! De moeders waren geweldig, alleen maar aan het lachen. Ik had buikpijn van het lachen, we hebben gedanst en mooie dingen gemaakt. Deze avond heb ik Vince en Quinn geleerd hoe je Gin Rummy moet spelen (een kaartspel waarmee ik constant gewonnen heb van Tim). En heb hen nu ook verslaafd gemaakt.

Vrijdag 19-12: lesgeven bij Annie’s (ik zag dat Benson mijn manier van rekenen met behulp van bonen o.i.d overgenomen had, top!) en daarna geknutseld bij Rose’s house. Ook dit was weer geweldig! De moeders van dit huis waren gewoon lekker gek! Mijn soort humor, dus heb onwijs gelachen! Rond half 3 kwamen Vince, Quinn en Jasmine (de jongens zouden de nacht doorbrengen in dit huis) en hebben we, samen met de kinderen van Rose’s, een kerstboom naar Rosemary’s house gebracht. Eigenlijk zouden we allemaal helpen met het optuigen, maar uiteindelijk heeft alleen Quinn geholpen en hebben Vince en ik gevoetbald, gerend, gelachen, gespeeld met de kinderen. Topmiddag. ’s Avonds het menu voor kerst gemaakt met Jasmine, alles wat ik voorstelde werd enthousiast aangenomen haha! We gaan niet met honger naar bed met kerst....

Weekend 20 & 21-12: rustig, niet veel gedaan. Veel lezen en af en toe naar de kinderen. Gisteravond gegeten bij de Italiaan, paar dubbele gin-tonics gedronken (tsja, het is zaterdagavond toch...) en eenmaal terug gin-rummy gespeeld. Iedereen had 1000 kwacha ingelegd (ongeveer 1,5 euro) raad eens wie er gewonnen heeft..... ;-)

Morgen pay-day en het feest met de vrouwen, kan ik eindelijk mijn jurk showen die ik speciaal heb laten maken voor kerst bij een kleermaker!!!
Het is een vrij lange blog, maar ik maak dan ook veel mee. Ik kan niet geloven dat ik gewoon al op de helft van mn tijd in Malawi zit!!

Lieve mensen: hele fijne kerstdagen, ik zal aan jullie denken als ik hier lekker in mn jurkje kerst zit te vieren in de zon.

Dikke kerstzoen!

  • 21 December 2014 - 09:28

    Nadine:

    Lot, wat een fantastische verhalen weer, ik weet niet waar ik moet beginnen met reageren! :p Goed om te lezen dat je het zo naar je zin en ach, die boek, goede reden om met je gewonnen geld een nieuwe te kopen toch! Hele fijne kerst, ik ben benieuwd naar je jurk! Geniet ervan, lekker eten! Liefs xxxx

  • 21 December 2014 - 13:47

    Make:

    Mooi verslag, wel voor de tweede keer ha ha. Verheug me op de 26ste, see you in B.
    Bye slotje...., xxxxx, M.

  • 21 December 2014 - 16:57

    Carla Beemsterboer:

    Super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en doet! Voor jou ook hele mooie gekke dagen! Verwacht nog wel ergens een fotootje van je kerst jurkje

  • 21 December 2014 - 23:09

    Heidi:

    Wat een mooie verslagen, wat beleef je veel. Geniet er maar van. Fijne feestdagen. Liefs Heidi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 8142

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 26 Mei 2015

Afrika!

Landen bezocht: