Kerst in de warmte - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu Kerst in de warmte - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lotte Jong - WaarBenJij.nu

Kerst in de warmte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

26 December 2014 | Malawi, Blantyre

Dag lieve mensen,
Ik hoop dat iedereen een hele fijne en gezellige kerst heeft! Hier is kerst alweer voorbij, maar het is vandaag wel Boxing day, geen idee wat dat inhoudt.... Maar wat heb ik twee geweldige kerstfeesten gehad! Niet dat het voelde als kerst, maar dat is een ander verhaal.

Allereerst hadden we op maandag het feest van de caregivers. ’s Ochtends was de vergadering met alle mensen van Open Arms Blantyre. Wederom een fijne ochtend, iedereen was zo vrolijk en dankbaar, er werd gezongen en gedanst (ik werd ook een aantal keer gedwongen om te dansen met hen, er zijn dan ongeveer 3 vrouwen die dansen voor de anderen...). Na de vergadering hielp iedereen met de voorbereidingen van het feest. Er moest enorm veel eten bereid worden en alles moest opgezet worden, tafels, stoelen, muziek etc. Wat geen fijn vooruitzicht was, was het feit dat het KEIHARD aan het regenen was tijdens het voorbereiden van het feest. Rond half 1 zijn we, omgekleed en wel, naar het feest gegaan. De regen was gestopt, de muziek was aan het spelen, mensen waren aan het dansen, lachen en praten, en wij werden direct de menigte in gedwongen om mee te doen. Super leuk! De mensen hier weten echt hoe ze moeten dansen! Hoe ze hun achterwerk bewegen... wauw! Impressed! Rond half 2 werd het eten opgediend, wat een hoeveelheden. Het blijft me verbazen hoeveel de mensen hier kunnen eten. Het was overigens heerlijk, dat kunnen ze ook: koken! Na het eten nog meer dansen en toen ik even naar ons huisje ging om wat water te halen stond daar mijn eerste gin-tonic klaar. Vince en Quinn vonden dat het tijd was (denk: 2 uur in de middag). Ach, er is vast ergens een ‘5’ in de klok, who cares! (Toch pap.... ;-), ben niet voor niets een dochter van jou, haha). Ik nam mijn gin-tonic mee naar het dansen en het bleef niet bij die ene.... Rond een uurtje of 4 was het feest afgelopen. Wij hebben hier de laatste gin uit de fles opgedronken (met erg weinig tonic, want die was op) en gin-rummy gespeeld. We hadden allemaal erg veel behoefte aan eten, dus zijn vrij vroeg voor ons doen naar House Five gegaan, tentje naast de deur met een erg goede peppersteak! Daar kwamen mensen achter ons zitten, waar Vince en ik uiteindelijk mee zijn gaan pokeren, keihard verloren, maar dat mocht de pret niet drukken. Lichte kater de dag erna, maar het was een dag om niet te vergeten!

Dan kerstdag, gisteren dus. Wederom een topdag! Rond 8 uur kwamen de kinderen van Annie’s House naar Harrogate House om daar kerst te vieren. We hebben spelletjes met hen gespeeld en om 9 uur kwam de Kerstman (Tim), in een optocht met een paar zingende en dansende vrouwen. De kinderen waren erg opgetogen! Ze kregen allemaal een snoepje en hun cadeau. Daarna in optocht naar het huis van de baby’s. Natuurlijk vond de helft van de baby’s de Kerstman eng en begonnen ze te huilen, maar de rest vond het erg geweldig! Ook alle baby’s kregen hun cadeautjes en een snoepje. Jasmine kondigde aan dat er taart was voor alle vrouwen (gedoneerd door mijn ouders, thanks fot that!) en ze begonnen te dansen en te zingen toen ze dat te horen kregen! Na dit feest snel naar Jasmine’s huis om voorbereidingen te treffen voor de lunch, omkleden en hup naar Rosemary’s House voor het feest met de rest van de kinderen. Het was prachtig weer en de kinderen kregen eerst allemaal een flesje Fanta en een muffin (wederom gedoneerd door mijn ouders) en daarna gingen we spelletjes doen. En hier ging iets mis... Ik had de leiding hierover en had het helemaal uitgedacht. De kinderen verdelen in drie groepen, drie spellen: een race, stoelendans en moordenaartje, na 10 minuten wisselen en iedereen kan de spellen spelen. Jasmine dacht hier anders over en wilde de groep in tweeën verdelen. Oke, wat jij wilt.. Resultaat: chaos, één groep heeft de race gespeeld, één groep heeft moordenaartje gespeeld en we hebben met de hele groep de stoelendans gespeeld. Wat erg leuk was, maar door de grootte van de groep was het erg onoverzichtelijk en bleek uiteindelijk niet iedereen meegedaan te hebben. Vond ik jammer, maar ja, niets aan te doen. Na de stoelendans hadden alle kinderen per huis iets voorbereid: een gedicht, dans of toneelstukje. Wij, als Muzungu’s, konden niet achterblijven natuurlijk. Wij gingen de kinderen de Macarena leren op Jingle Bells! Haha, wat een lol! Ging prima ;-). En toen was het tijd voor de Kerstman. Per huis kregen de kinderen hun cadeaus en in de tussentijd kon de rest dansen en wilden veel mensen op de foto. En wederom... het dansen, wauw! Ook de kinderen weten hoe ze moeten dansen. Dat had ik al gemerkt tijdens de stoelendans, maar nu was het zonder de stoelen natuurlijk. Het zag er geweldig uit! Toen wij op het punt stonden om weg te gaan begon het KEIHARD te regenen. Arme kinderen, maar ik geloof dat ze het niet zo heel erg vonden. Terug bij Open Arms snel omgekleed en naar het huis van Jasmine gegaan om de rest van het eten klaar te maken. Alles viel duidelijk in goede aarde! De humus, kruidenboter, mijn knoflookbrood met kruiden, Make’s knoflookolijven, de aardappels, alles! Tony (man van Jasmine) had heerlijke ham en garnalen gemaakt. Veel gegeten, gelachen, gepraat en gedronken en rond half 11 was ik zo moe, dat ik toch maar naar bed ben gegaan! Vandaag is het bij jullie tweede kerstdag en dat idee heb ik helemaal niet haha! De zon schijnt hier en wij hebben een rustig dagje. Ik wil wel even mijn grote broer nogmaals feliciteren en geniet van de gourmet vanavond, ik weet niet of ik die ga missen dit jaar haha!

Morgenochtend vertrek ik naar Mangochi, ik krijg een lift van Jasmine, aangezien zij en haar gezin een dagje naar Lake Malawi gaan. Ik heb al gehoord dat daar geen internet is en dat ik speciaal naar een internetcafe moet gaan daar. Dus ik zal minder goed bereikbaar zijn dan gewild. Oud en Nieuw zal ik naar alle waarschijnlijkheid in Cape McLear vieren: Vince, Tim en Quinn komen dan ook die kant op, gezellig!!
Nou mensen, hele fijne dagen nog en ik spreek jullie denk ik in het nieuwe jaar!!

  • 26 December 2014 - 12:43

    Morena:

    Klinkt weer leuk lott! Alvast een fijne jaarwisseling! Liefs

  • 26 December 2014 - 12:54

    Ome Erik:

    Iklees dat het een hele belevenis is die je nooit meer vergeet. Geniet er van. Groet Erik

  • 28 December 2014 - 10:34

    Elma:

    hey Lotte,klinkt super allemaal. Alvast n heel gezellige jaarwisseling en een fijn ,gezellig en gezond 2015!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 8140

Voorgaande reizen:

15 November 2014 - 26 Mei 2015

Afrika!

Landen bezocht: